Skip to the content
logo main logo dark logo light
  • O nás
  • Projekty
  • Služby
  • Kontakt
logo main
  • O nás
  • Projekty
  • Služby
  • Kontakt

Zelený Kríček

typologický druh: verejný priestor, urbanizmus

investor, klient: Mesto Trnava

stupeň: ideový zámer – Mestské zásahy Trnava 2016, urbanisticko – architektonická štúdia

dátum: 2016-2018

 

Verejný priestor Zeleného kríčka je v zmysle platného Územného plánu centrálnej mestskej zóny Trnava zaradený z hľadiska obnovy do stupňa „C“, kde platia najmenej prísne regulatívy obnovy. Je to priestor s najnižšou mierou autenticity zachovanej historickej štruktúry, avšak nachádzajúci sa v kontaktnom ochrannom pásme mestskej pamiatkovej rezervácie Trnava. Zelený kríček je zachovaná historická komunikácia, súvisiaca so vznikom industriálnej zóny v tejto časti mesta. Zástavba v severnej časti je čiastočne narušená novodobou výstavbou, v južnej časti je zachovaná radová zástavba objektov . Západnú stranu územia vymedzuje tok Trnávky a Hospodárska ulica, východnú stranu križovatka ulíc Rybníková, Štefánikova, Šrobárova. Územie je využívané pre nástupištia prímestskej autobusovej dopravy, vedie ním peší ťah obyvateľov z priľahlých  mestských častí do centra , nachádza sa tu park a galéria.

V r. 2016 sme sa zúčastnili projektu Mestké zasahy Trnava, určného pre všetkých, ktorí vidia problémy svojho mesta a chcú na ne upozorniť, vylepšiť ich svojimi návrhmi. Našou intervenciou bola práve lokalita Zeleného kríčka. Na jej základe  nás mesto oslovilo na spracovanie urbanisticko – architektonickej štúdie územia.

Základná myšlienka celkového urbanistického riešenia vychádzala z analýzy nedostatkov pôvodného priestoru a návrhu nových riešení. Bola postavená na nasledujúcich princípoch:

  • zlepšiť dopravné pomery pre odstavovanie autobusov v kontexte s ostatnou dopravou, rozšíriť možnosti parkovania pri miestnej komunikácii na južnej strane, vytvoriť nový cyklochodník. Mesto predložilo dopravné riešenie – zásobovaciu komunikácia v južnej časti priestoru riešiť obojsmernú, s otočiskom pri verejných WC  a pozdĺžnymi parkovacími státiami, doplniť  cyklotrasu -v SZ nároží rozdelenú do dvoch vetiev. Východná vetva smeruje do Rybníkovej ulice popri chodníku a vozovke v na severnej strane  ulice, západná vetva smeruje cez novú lávku pre cyklistov a peších na Hospodársku uliujúci svojou šírkou na rozšírenie chodníka  dobudovanie chodníka pre cyklistov.
  • zlepšiť pešie a rozptylové priestory pre obyvateľov a  pre čakajúcich na autobusových nástupištiach. Pôvodne dochádzalo ku kríženiu pešieho pohybu : čakajúci na autobusových zastávkach po príchode spojov prechádzali na nástupištia a križovali hlavný peší ťah smerujúci z resp. do centra mesta. Riešením bolo presunúť autobusové zastávky bližšie k ceste a k nástupištiam a od komunikácie Rybníková vytvoriť nový izolačný pás zelene, tvorený stromoradím a vyvýšenými ostrovčekmi zelene so sedením, medzi ktoré sa vložia autobusové zastávky. Zastávky riešiť ako obojstranné – s možnosťou sedenia pohľadovo orientovaného do parku ale aj na prichádzajúce autobusy, aby neboli otočené chrbtom k hlavnému pešiemu ťahu. Integrovať stojany na bicykle s možnosťou požičania bicyklov ako súčasť projektu mestská požičovňa bicyklov pre Trnavu.
  • zviditeľniť areál mestskej Galérie Jána Koniarka (Kopplova vila) vytvorením reprezentatívneho vstup do areálu – väčšou  rozptylnou plochou s vodným prvkom, výtvarne koncipovaným sedením a  ilumináciou
  • odstrániť z priestoru tvarovo nesúrodé, nevyhovujúce kiosky – nahradiť ich jedným centrálnym objektom, ktorý by spájal funkciu komerčného priestoru (trafika, infobod, rýchle občerstvenie) aj verejných WC
  • zrekonštruovať existujúci do terénu polozapustený objekt verejných WC, doplniť chýbajúce z terénu prístupné verejné WC pre imobilných, využiť plochu strechy – časť na terasu – pódium, schody na sedenie, časť zatrávniť, vytvoriť vyhliadkový bod
  • rozšíriť a skvalitniť plochy existujúcej zelene. Návrh zelene vychádzal z dendrologického prieskumu zelene v danej  lokalite, na základe ktorého sa určilo, ktoré stromy je potrebné odstrániť. V rámci ozelenenia priestoru sa riešila: plošná parková úprava a líniová zeleň v chodníku na severnej strane. Navrhnutý bol čistý prehľadný parkový priestor, tvorený stromami a trávnikom. Plocha sa doplnila výsadbou veľkokorunných listnatých stromov. Líniová zeleň v chodníku má plniť   hygienickú a vizuálne – izolačnú funkciu pre  chodcov a rezidentov priľahlých objektov, tvorená stromoradím s podsadbou vo vyvýšených  záhonoch s lavičkovým sedením.

V celkovom návrhu bolo potrebné dodržať koncepciu materiálového riešenia spevnených plôch, mestského mobiliáru a umiestňovania cyklostojanov, ktoré sú pre mesto spracované, ako aj uplatniť opatrenia vychádzajúce z adaptačnej stratégie na dopady zmeny klímy.

Date:

5. októbra 2018

Category:
Urbanizmus
Share:
  • fb
  • tw
  • in
  • pin
  • tmb
  • vk

Štefánikova 3 - NÁDVORIE
Trnava 917 01
email: info@bocanarch.sk

Ing. arch. Rastislav Bocán
tel.: +421 903 450 934
email: rbocan@bocanarch.sk

Zásady ochrany osobných údajov